Slechte gewoontes doorbreken en goede opbouwen!

Gewoontes veranderen

Slechte gewoontes doorbreken en goede opbouwen!

Slechte gewoontes doorbreken en goede opbouwen!

Heb jij veel slechte gewoontes? We doen alles op de automatische piloot tegenwoordig. Als jij wilt veranderen, is het natuurlijk belangrijk dat je doelen stelt, maar het is minstens zo belangrijk dat je slechte gewoontes doorbreekt, en gezonde opbouwt! In deze blog gaan we het hebben over hoe je dit doet, en hoe je dit praktisch toe kunt passen.

De automatische piloot

We doen alles op de automatische piloot. Als we spanning hebben hebben we bijvoorbeeld bepaald gedrag, zoals te veel eten, dit gaat vaak automatisch, maar later heb je er spijt van. Doordat we veel op de automatische piloot doen, maken we vaak keuzes die niet goed voor onszelf zijn. Door deze automatische piloot te onderbreken, en je gedrag te vervangen met nieuw gedrag wat beter voor je is, krijg je een gezonder leven en voel je je beter!

Maak het specifiek

Maak specifiek wat je wilt veranderen. Wil je afvallen? Hoe veel is dit dan? En wat moet je daar voor doen? Maak dit zo specifiek mogelijk. Dus bijvoorbeeld; 2 keer per week sporten om maandag en donderdag om 11:00. Welke gewoontes passen daar dan niet bij? Bijvoorbeeld eerst een hele dag werken en dan op de bank ploffen omdat je eigenlijk te moe bent. Maak dus specifiek wat je moet veranderen. Heb je bijvoorbeeld spanning en ga je dan nagelbijten? Zorg dan dat je deze “ontspanning” die je krijgt van nagels bijten met wat anders. Bijvoorbeeld een keer goed in en uit ademen zodat de spanning zakt. Je zult dus alert moeten zijn wanneer je deze dingen voelt! Verwacht niet dat dit gelijk helemaal goed gaat! Maar juist door oplettend te zijn, zul je merken dat je langzaam jouw gedrag kunt veranderen.

Wilskracht raakt een keer op, zorg voor automatisme

Veel mensen proberen te veranderen op wilskracht, maar wat ze vergeten, is dat wilskracht ook een keer op is. Wil je hier meer over weten? Lees dan deze blog. Als je alles op wilskracht doet, ga je een keer uitgeput raken, en als dat zo is, val je toch weer terug op oud gedrag. Herkenbaar? Je zult dus jouw oude gewoontes moeten vervangen voor nieuw gedrag zodat het minder energie en wilskracht kost.

Maak een planning, bepaal keuzes

Wanneer gaat het mis? Als je bijvoorbeeld wilt afvallen, wanneer ga je dan niet sporten? Welk gedrag wil je dan veranderen en met welke nieuwe gewoonte? Bijvoorbeeld; elke dinsdag neem je je voor om te sporten. Maar als je om 18:00 thuis komt en je ook nog moet eten (en koken), plof je daarna vaak op de bank. Nieuw gedrag kan zijn; Je zorgt er voor dat je eten al gekookt is, en je gaat direct na je werk sporten. Als je terug komt thuis ga je pas eten. Dit is veel makkelijker vol te houden. Bepaal dus goed wanneer het normaal mis gaat, en met welk gedrag je dit wilt vervangen. Als jij bijvoorbeeld snoept als je stress hebt, kun je dit ondervangen door andere keuzes te maken, bijvoorbeeld cola light drinken.

Trigger, behoefte, gedrag, voldaan of niet, verplaats met andere beloning

Het is zo, dat als je bepaald gedrag vertoont, daar een trigger voor is. Als je een trigger kan benoemen, zit daar vaak ook gedrag achter en de beloning waarom je dat doet. Dit zorgt er voor dat je het blijft herhalen. Als je bijvoorbeeld stress hebt door een vervelend familielid (trigger), ga je nagelbijten (behoefte om stress te verlagen), en voel je je iets rustiger. Je kunt dus als je dit goed door hebt, het gedrag veranderen door bijvoorbeeld goed diep in en uit te ademen. Waardoor je nieuw gedrag toepast, wat dezelfde uitwerking heeft.

Wilskracht is op den duur op, vervangen van gedrag werkt beter dus!

 

Triggerlijst ongewenste gewoontes

Sterke ongewenste gewoontes zijn hardnekkig. Om jezelf te blijven prikkelen deze gewoontes te vervangen voor gewenste gewoontes is het inbouwen van triggers een goede manier om jezelf nieuw gedrag aan te leren.

ongezonde gewoontes

ongezonde gewoontes

Pas dit toe, zodat je ander gedrag aanleert wat hetzelfde effect heeft, maar wel gezonder voor je is!

Toch niet zelf aan de slag?