Hoe houd ik vol?

Hoe houd ik vol? Wilskracht versterken.

Hoe houd ik vol?

Hoe houd ik vol? Hoe versterk ik mijn wilskracht? Hoe verander ik ongewenste gewoontes?

In deze blog leggen wij uit hoe jij jouw doelstellingen vol kunt houden, hoe houd ik vol, hoe je je wilskracht versterkt en hierdoor sneller slaagt in het behalen van jouw doelstellingen door ongewenste gewoontes om te buigen. Dit is een blog op een vervolg van motivatie, dus deze blogs versterken elkaar.

Romeo de Kraker (eigenaar van Innovate Personal Training) zal jullie wekelijks meenemen in wat hij doet om fit te blijven tijdens quarantaine, hoe hij zichzelf ontwikkelt, en deze periode gebruikt als een kans om zichzelf te verbeteren! Deze reeks zal gaan over persoonlijke ontwikkeling, training en beweging(alledaags), voeding en recepten, slapen, meditatie en yoga, en ochtendroutines!

innovate-personal-training-romeo

Hoe houd ik beter vol? Hoe versterk ik mijn wilskracht? Wat is wilskracht?

Om te beginnen, moet je de juiste motivatie hebben om jouw doelstellingen te gaan behalen. Bepaal dit eerst, doe dit met onze blog over motivatie . Je zult zien dat dit helpt om een startpunt te vormen. Als je bezig gaat zijn, komt het aan op wilskracht. En dat heb je nodig om door te zetten. Maar daarvoor moet de reden waarom je iets wilt wel helder en duidelijk zijn.

Wilskracht is de kracht om iets te willen. Dus, kun jij doorzetten als het moeilijk wordt? Je kunt wilskracht zien als een soort spier, die je kunt trainen, maar ook uit kunt putten. De meeste mensen putten hem gelijk uit door ineens 5 keer in de week te gaan sporten vanuit niks. Hoe je dit beter aan kunt pakken lees je in deze blog.

Beter volhouden lukt dus door een helder doel te hebben, en een sterke wilskracht, hoe je deze traint, lees je in deze blog.

Hoe train ik mijn wilskracht?

Zoals we hebben gezegd, train je wilskracht door kleine stapjes te zetten, en niet direct de “spier” helemaal uit te putten. Wil je afvallen? Bekijk dan eerst wat je hier voor moet doen met een professional. Moet je bijvoorbeeld 10 duizend stappen per dag gaan zetten? En doe je er nog maar 2000? Begin dan met 3000. Zo put je jouw wilskracht niet uit, en boek je kleine succesjes waardoor je hier op verder kunt bouwen.

“Wilskracht stort in doordat je niet goed genoeg weet waarom je iets doet of omdat de noodzaak niet hoog genoeg is, of omdat je te veel in één keer wilt.”

Ongezonde gewoontes eerst aanpakken

Vertrouwen in de toekomst

 

We hebben in onze andere blog over motivatie veel aandacht besteed aan volhouden en je beseft dat daar gedragsverandering voor nodig is. Door het eerst bewust worden van bepaalde gedragingen, gewoontes worden er stappen gezet. Besef en accepteer dat veranderen energie en tijd kost. Daarbij gaat veranderen gepaard gaat met ups en downs.

  • Ups geven kracht en vertrouwen.
  • Downs geven teleurstelling waardoor opgeven op de loer ligt.

 Je bent nu zover dat je vertrouwen hebt gekregen in jouw (wils)kracht tegen ongewenste gewoonten. Deze oefeningen zullen je het juiste zetje geven om deze nog verder te versterken.

 Sterke (ongewenste) gewoontes


Bij aanvang van de blog heb je vast al nagedacht over de verkeerde (ongewenste)  gewoontes die je in je leven hebt opgebouwd. Weet je nog wat je als eerste dacht? Schrijf ze in een schrifje nog een keer op:

 

Mijn sterkste 3 ongewenste gewoontes zijn?

 

1.________________________________________________________________

 

2.________________________________________________________________

 

3.________________________________________________________________

 

Uit onderzoek blijkt dat de meest sterke gewoontes (zowel ongewenste als gewenste) zich slecht laten voorspellen. Kenmerken van sterke gewoontes zijn:

  • Ze vereisen nauwelijks denkwerk
  • Ze zijn zonder emotie
  • Ze worden ongemerkt gedaan

Bijvoorbeeld: De weg van je huis naar je werk. Denk jij nog na hoe je moet rijden of gaat dit op de automatische piloot?

Inventariseer ongewenste gewoontes.

Gewoonte inventarisatie: gebruik aankomende week de onderstaande tabel om jouw ongewenste sterke gewoontes te noteren, zodat je er van bewust wordt.

Het is verstandig om iedere avond een vast moment in te plannen in je agenda, om bewust na te denken over deze ongewenste handelingen, die je waarschijnlijk onbewust hebt uitgevoerd 😉.

Wilskracht inventariseren

Meer bewustwording

Nu je weet wat je eigenlijke ongewenste handelingen zijn, gaan we kijken of we ze bewuster kunnen maken zodat ze niet meer ongemerkt plaatsvinden. Een methode is om de omstandigheden rondom de handeling te veranderen. We gaan alternatieven van omstandigheden inbouwen. Zie onderstaand enkele voorbeelden.

 

Ongewenste gewoontes

Van ongewenst naar gewenst

Nu je weet wat er bedoeld wordt met alternatieven van omstandigheden, adviseer ik je dat je zelf aan de slag gaat met alternatieven verzinnen voor je sterke ongewenste gewoontes. Vul dat in, in bovenstaande tabel.

Kies alternatieve gewoontes die bij je passen!

Van GROOT belang is dat je jouw gewoontes DAGELIJKS in kaart brengt en zo werkt aan bewustwording ervan. Koppel nieuwe gewenste gewoontes aan de oude door middel van de alternatieven. Train jezelf in deze nieuwe gewenste gewoontes.  Erg belangrijk is dat de nieuw gekozen gewoontes bij je passen. Vervangende handelingen kiezen die niet bij je passen, maar slechts omdat je de slechtere wilt vervangen, zal nooit leiden tot het gewenste eindresultaat; ONBEWUST GEWENST GEDRAG!

Plan dus dagelijks een moment voor jezelf om aan de slag te gaan. Consistent bezig gaan met het veranderen van jouw gedrag is de enige manier!

Investeren in wilskracht! 10 tips om meer wilskracht te krijgen

Door op deze manier structureel te gaan werken aan je slechte gewoontes zal je zien dat een groot deel van deze gewoontes zullen gaan veranderen. Er ligt echter wel een bedreiging op de loer die terugvallen heet. Terugval kan verschillende oorzaken hebben, maar je kan alleen terugvallen als je eerder succes hebt behaald. Hou je daar aan vast. Natuurlijk is het van belang dat het gewenste, nieuwe gedrag een gewoonte gaat worden en dat je niet afhankelijk blijft van wilskracht. Alles op wilskracht doen ga je simpelweg nooit volhouden. Een dieet volgen dat niet bij je past ga je niet heel lang volhouden, net als een sport beoefenen die je niet leuk vindt. Wilskracht kan jou wel door moeilijke momenten heen helpen, maar zie wilskracht als een laatste verdedigingslinie en niet als primaire krachtbron.

Hieronder staan belangrijke tips om je wilskracht te verhogen. Implementeer deze in jouw dagelijks leven.

10 tips voor meer wilskracht

  1. Glimlachen maakt je sterker, dus glimlach mee ook al voel je het niet. Ook doen alsof helpt door bijvoorbeeld een potlood dwars in mond te houden.
  2. Sporten en bewegen versterkt je wilskracht. Het liefst in de natuur, denk bijvoorbeeld aan wandelen/fietsen in de natuur. Plan wekelijks momenten daarvoor in je agenda!
  3. Is je werkplek opgeruimd? Een opgeruimde omgeving geeft overzicht en daarmee versterking van jouw wilskracht. Dit kan ook worden bereikt door een opgeruimd huis of aanrecht.
  4. Geldmanagement : zorg voor inzicht in jouw financiële situatie
  5. Investeer in positieve emoties. Haal regelmatig leuke herinneringen op door bijvoorbeeld het bekijken van foto’s van voorgaande vakanties, etc.
  6. Voorkom negatieve gewoontes door jezelf te vergelijken met anderen. Ga uit van wat jij wilt, bij jou past.
  7. Ga rustig ademen. Neem af en toe bewust een moment om relaxed te ademen. Ja-kracht en nee-kracht ademhaling.
  8. Neem vaker een uurtje tijd voor jezelf zonder dat er een ‘moet’ activiteit in je agenda staat.
  9. Het allerbelangrijkst is wel dat je jezelf niet van de wijs laat brengen op het moment dat nieuwe gewoontes niet altijd lukken en je (vaak) terugvalt. Morgen is er weer een dag en ga je opnieuw aan de slag met je oefeningen. Dus kijk naar wat er wel is. Je hebt het de afgelopen periode al vele malen beter gedaan, dan voordat je actief bezig was met je gewoontes!
  10. Herbeleef je successen die je tot nu toe hebt behaald. Probeer ook de emotie opnieuw te voelen die daarbij gepaard ging.

Conclusie: ongewenste gewoontes zijn te veranderen, maar vergen wilskracht. Actief aan de slag gaan met beide is het recept tot succes! Go for it!

Toch hulp nodig?

Dat snappen wij, plan nu een gratis strategie sessie in zodat wij jou kunnen helpen!

www.goesbewegen.nl