4 tips om positiever te zijn en positiever in het leven te staan

4 tips om positiever te zijn en positiever in het leven te staan

4 tips om positiever te zijn en positiever in het leven te staan!

Negatieve gedachtes hebben we allemaal. Ze hebben een reden. Hoe kun jij positiever zijn ? Vroeger moest ons brein ons nog beschermen tegen gevaar wat overal op de loer lag. En nu doet ons brein dat nog steeds. Over de gehele dag zijn we meer negatief als positief. Accepteer dat. Waarom? Omdat ons brein ons, en onze geliefden altijd wil beschermen. Daarom ziet het overal gevaar in. Als je hier bewust van bent, en onderkent, zul je merken dat 80% van wat wij denken, niet uitkomt, en er is om ons te beschermen. Hierdoor kun je positiever omgaan met jouw gedachtes, relativeren, en invloed uitoefenen op wat je wél kunt bereiken, vanuit positiviteit. Want wie zegt er dat je iets niet kunt?

Observeer jouw gedachtes

Observeer dus goed jouw gedachtes. Wat willen ze je zeggen? Willen ze je echt veilig houden en zorgen dat je niks overkomt? Of is het onzin?

Schrijf op wat je denkt, en vraag jezelf altijd af; is het waar wat ik denk, is het écht waar? Of kan het ook anders?

Mediteren

Mediteren en meditatie zorgt er voor dat jij afstand kunt nemen van jouw gedachtes. Hierdoor kun je relativeren, en net als bij het observeren kijken of het echt waar is. Meditatie hoeft niet zweverig te zijn, je kunt je ook focussen op je ademhaling in plaats van op je gedachtes. Hierdoor ontstaat ruimte, en kun je anders naar jouw gedachtes kijken.

Wij mediteren met de app meditation moments.

Dankbaarheid

Door dankbaar te zijn, voel je je gelijk beter, en er is altijd iets om dankbaar voor te zijn! Kun jij dankbaar en somber tegelijk zijn? Dit is niet mogelijk! Het is wetenschappelijk bewezen, dat als jij vaker stilstaat bij waar jij dankbaar voor bent, je gelukkiger bent en je meer voor elkaar krijgt.

Maak hier dus elke dag tijd voor. Hoe ik dat doe? Elke avond schrijf ik 5 dingen op waar ik dankbaar voor ben. En dan niet; eten, maar bijvoorbeeld; het zonnetje op mijn gezicht terwijl ik lekker in de tuin zat met een kop koffie. Of; mijn moeder gaf een lieve opmerking over mijn kleding.

Ben jij vaak dankbaar? In de app meditation moments zitten ook dankbaarheids meditaties!

Sloepjes oefening; een praktische handleiding voor meer rust!

Ben jij vaak gestrest in werksituaties omdat je het gevoel hebt dat er teveel aan je gevraagd wordt of ervaar jij binnen je familie en/of vriendengroep een druk die jou stress bezorgd? Ga er eens voor zitten en doe deze oefening om je weer een beeld te geven wie echt belangrijk voor je zijn. Hierdoor kan je bewustheid creëren dat je niet iedereen altijd tevreden kunt houden ten koste van jezelf en wie je in bepaalde situaties niet ten kosten van jezelf tevreden hoeft te stellen.

Doe deze oefening in overleg met je coach zo vaak als nodig is.

Stel je voor, je moet vluchten vanwege een overstroming en jij hebt een sloep waar jij en nog 5 anderen in kunnen. Stel jezelf de vraag wie je meeneemt in deze sloep als je moet kiezen uit de 5 personen die het meest belangrijk voor jou zijn in totaal drie verschillende doelgroepen. Deze doelgroepen zijn werk, familie en vrienden. In de doelgroep familie hebben jouw kinderen een wild card, dus die tellen niet mee bij de 5 personen en mogen sowieso mee. Deze opdracht geeft als doel dat bij het streven van harmonie je niet iedereen blij kan maken. Sociaal wenselijk gedrag kan veel stress opleveren.

Bijgaand overzicht kan je gebruiken voor het uitvoeren van de oefening. Neem even de tijd en maak een lijst van mensen die je belangrijk vindt. Verdeel ze onder je werk, familie en vrienden. Hierna ga je trechteren wie nou echt belangrijk zijn en vul je de 5 meest belangrijkste voor jou in in dit schema.

Tip! Maak eerst spontaan een lijst van namen die bij je opkomen. Leg deze lijst even een dag weg en ga ze daarna op belangrijkheid sorteren.

Positiever worden

Bewust zijn

Wees je dus bewust van het feit dat wij vaker negatief zijn als positief om onszelf te beschermen. Dit zorgt voor rust als je dit onderkent. Jij bent degene die bepaald hoe je reageert op situaties en gedachtes.

What you imagine, you become!

Toch niet zelf aan de slag?