Deze 5 gewoontes VERPESTEN jouw resultaat!

Gewoontes verpesten resultaat

Deze 5 gewoontes VERPESTEN jouw resultaat!

Deze 5 gewoontes VERPESTEN jouw resultaat!

Heb jij veel slechte gewoontes? Welke gewoontes verpesten jouw resultaat? En zijn deze gezond? Of helpen ze je niet? Het kan goed zijn om bewust te zijn van jouw gewoontes. Als je gezonde gewoontes hebt, kun je hier op terugvallen als je een drukke periode hebt of veel stress hebt. Doordat het dan normaal voor jou is, heb je een automatische wat er voor zorgt dat je hier op terug kan vallen. Welke gewoontes zijn slecht? En kun je je hier in vinden? Dit behandelen wij in deze blog.

 

Liever beeld en geluid?

Gewoonte 1; wekker sluimeren in de ochtend

Hoe vaak sluimer jij jouw wekker in de ochtend? Snooze je wel eens? En wat doet dit met de rest van jouw dag? Zo loop je de gehele dag achter jezelf aan. Je komt te laat, en je hebt geen rust in je lichaam. Als je geen afspraken met jezelf nakomt, krijg je minder zelfvertrouwen. Je wilskracht lekt ook weg, omdat je jouw dag niet krachtig begint. Daardoor maak je minder goede keuzes de rest van de dag. Hoe kun je dan gezond eten?

Zeg jij heel veel tegen andere mensen, maar krijg je niks voor elkaar? Begin dan eens met jouw eigen afspraken na te komen zodat je actiegericht jouw dag start. Binnen 1 minuut uit jouw bed!

Gewoonte 2; Overmatig nieuws kijken

Hoe vaak kijk jij nieuws? Een van de gewoontes die resultaat verpest. En wanneer is het positief nieuws? Komt niet vaak voor hé? In de huidige (Corona) situatie is het logisch dat je naar het nieuws kijkt, maar als er écht iets belangrijks is, hoor je dat vanzelf wel. Door elke dag prikkels te krijgen van het nieuws, ben je de gehele dag negatief geladen, en dat helpt je niet met je goed voelen!

Als je toch niks aan iets kunt doen, waarom kijk je er dan naar? Kies bewust waar je je geest mee vult. Anders heeft het geen toegevoegde waarde.

Gewoonte 3; Continu social media checken

Hoe vaak check jij Social media op een dag? Heb je dit wel eens bekeken? Gelukkig meet een smartphone tegenwoordig alles wat je doet, dus kun je perfect zien hoe vaak je er op zit. Op Social media, net als het nieuws, zie je ook veel negativiteit, onzin en dingen waar je niks aan hebt. Je krijgt in het normale leven al veel prikkels, dus als je daar nog bij veel op Social media zit al helemaal.

In het normale leven heb je rust, en stoppen de prikkels soms, op Social media is het er altijd. Ook het vergelijken met anderen kan een probleem worden, omdat je altijd iemand zijn beste foto’s ziet. Wees je dus bewust van dat Social media geen echte wereld is, anders krijg je er onbewust stress van. Je krijgt anders een verkeerd beeld van de wereld, succes en wat “normaal” is.

Pak elke dag een moment dat je geen Social media gebruikt. Waardoor je even kunt “detoxen”. Ik doe dit in de ochtend en in de avond een uur. Maak dus weer een afspraak met jezelf, en kom die na, net als het direct uit bed komen, dit zorgt voor zelfverzekerdheid en dat je Social media niet nodig hebt! Van wie krijg je geen energie die je volgt? Ontvolg diegene! Je hebt er niks aan dus stop er ook geen energie in. Toch zie ik nog veel gebeuren dat mensen toch blijven volgen. Dan moet je ook niet klagen. Ga jouw lijst eens af, en haal diegene eruit waar je geen energie van krijgt!

Gewoonte 4; Slaaptijden variëren

Zonder gewoontes in je leven, heb je het gevoel dat je vrij bent. Dit is dus ook de reden dat mensen niet op tijd kunnen gaan slapen, omdat ze dat als een restrictie voelen. Maar is dit niet tegenwerkend? Je gaat laten slapen, slaapt minder, en je voelt je de dag erna slecht. Je krijgt dus juist vrijheid (als in jezelf fijn voelen), als je wel restricties oplegt. Gek hé?

Slaaptekort zorgt voor stress, en dit zorgt weer voor een slechtere verbranding, meer snoepen, slechter herstel en een minder humeur. Als je ook nog eens geen vast ritme in je slaap hebt, gaat jouw slaap kwaliteit omlaag, omdat jou lichaam niet kan wennen aan een ritme en dus in diepe slaap kan komen. Heb jij jouw slaapkwaliteit al weel eens gemeten? Dit kan met verschillende apps. Deze raden wij aan.

Ook temperatuur, licht en bijvoorbeeld koffie kunnen jouw slaapkwaliteit beïnvloeden. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze 12 tips voor een beter slaap patroon. Waarborg dus jouw slaapkwaliteit door vaste momenten te pakken dat je naar bed gaat, zonder telefoon! Kom er ook op dezelfde tijden uit.

Gewoonte 5; Belangrijke gewoontes niet structureren

Als jij jouw belangrijke gewoontes niet structureert, raak je er ook niet aan gewend, en voer je ze waarschijnlijk niet uit. Bijvoorbeeld sporten, je voeding en sparen werkt het beste als je dit structureert. Dus van tevoren jouw trainingen inplannen, jouw voeding voorbereiden en berekenen en als je je loon binnen hebt gelijk een deel sparen.

Emoties en motivatie zijn tijdelijk, en dit kan van dag tot dag en uur tot uur verschillen. Als je dan geen vastigheid in je gewoontes hebt, val je terug op oud gedrag, en doe je dus niet wat je op de lange duur wilt doen. Je zult dus de gezonde gewoontes moeten aanleren, en inplannen zodat ze niet afhankelijk zijn van emoties of motivatie. Hier kan een PT goed bij helpen 😉

Een mooi voorbeeld tijdens de Corona crisis is het wc-papier voorval; iedereen dacht dat de wereld verging, en hamsterde wc-papier. Niet even nadenkende dat als er echt stront aan de knikker zou zijn (haha), je ook gewoon aan de slag kan met een krant. Maar we handelde toch vanuit emotie, dus vielen we terug op oud gedrag. Gewoontes zorgen dus voor gezonde keuzes zonder dat je nadenkt, of ongezonde keuzes. Structuur zorgt voor emotieloos gedrag.

Wanneer sport je? Met wie? Waar? Hoe laat? Plan dit vooruit, zodat je niet afhankelijk bent en je niet meer na hoeft te denken. Haal alleen gezonde boodschappen in huis, moet jij eens raden wat er gebeurt als je emotioneel of niet gemotiveerd bent. Je mag dan best naar de supermarkt, maar de kans is veel kleiner dat je dan veel meeneemt inplaats van dat je de voorraad kast maximaal aanvult voor het geval dat.

Heb je zin om hier aan te werken? Lees dan onze blog over het veranderen van gewoontes hier.

Toch niet zelf aan de slag hier mee?