Avond routine, het belang van een goede avond routine!

avond-routine-personal-trainer

Avond routine, het belang van een goede avond routine!

Het belang van een goede avond routine in tijden van crisis!

Wat is een avond routine? Waarom is het zo belangrijk? Wat kun je allemaal toevoegen?

Romeo de Kraker (eigenaar van Innovate Personal Training) zal jullie wekelijks meenemen in wat hij doet om fit te blijven tijdens quarantaine, hoe hij zichzelf ontwikkelt, en deze periode gebruikt als een kans om zichzelf te verbeteren! Deze reeks zal gaan over persoonlijke ontwikkeling, training en beweging(alledaags), voeding en recepten, slapen, meditatie en yoga, en ochtendroutines!

WAT IS EEN AVOND ROUTINE?

Sinds ik gestart ben met het volgen van een ochtend en avond routine, is er zó veel veranderd in mijn leven. Daarvoor zat ik altijd tot laat op mij telefoon, Netflix, en sliep ik pas na 01:00 terwijl ik er om 08:00 uit moest. Dit zorgde er voor dat ik niet voorbereid was op de dag erna, met veel gedachtes in mijn hoofd ging proberen om te slapen, dat niet lukte, en ik maar weer ging Netflixen. Herken je dit? Tijd om dit samen te tackelen. Een avond routine is een vast ritme voor iedere avond, waardoor jij rust ervaart, overzicht hebt, en de volgende dag krachtig kunt beginnen. Dit kan per persoon verschillen, omdat iedere persoon andere dingen fijn vindt om te doen, en de focus op bepaalde dingen wil hebben. Doordat je in de avond een vast ritme hebt, loopt de rest van de dag ook beter en heb je meer voldoening en krijg je meer gedaan de ochtend erna. Tevens slaap je beter!

HET BELANG VAN EEN AVOND ROUTINE, VOORAL IN TIJDEN VAN CRISIS.

Zoals ik in de vorige alinea al aangaf, ging ik altijd laat naar bed, met veel zorgen, en een niet voorbereide volgende dag. Je kunt zelf al raden waar dit in resulteert. De ochtend routine ging dus ook niet goed (lees HIER meer over een goede ochtend routine.). Het belang van een avond routine zit hem erin dat jij alles in de avond doet wat voor jou belangrijk is, zodat je de volgende dag voorbereid hebt, rustig kunt gaan slapen en geen zorgen hebt. Als jij in de avond jouw eten al hebt voorbereid of klaargezet, je alle schermen een uur voor naar bed gaan hebt weg gedaan, en je jouw dag van je af hebt geschreven, is het tijd om lekker naar bed te gaan. Ook heb je geen excuses meer dat bepaalde dingen niet zijn gelukt door drukte, of dat het niet uitkwam, omdat je het nu vooraf kunt gaan plannen. En je hebt een geplande dag in plaats van dat je je laat meeslepen in de waan van de dag.

“Als jij jouw dag niet voorbereid, doet een ander dat voor je.”

HOE VOER JE EEN AVOND ROUTINE UIT?

Er zitten geen verplichtingen aan een avond routine, maar ik ben van mening dat er wel een bepaalde basis moet zijn om vanuit te starten. Wat ik persoonlijk zelf altijd doe is het volgende, maak hier jouw eigen samengestelde routine van, niks moet, zorg dat het jouw dagen makkelijker maakt!


1. Doe alle schermpjes weg, een uur voordat je gaat slapen, dit zorgt er voor dat jouw hersenen denken dat het avond is, en je dus moet gaan slapen. Nu weet je meteen waarom je niet in slaap kwam omdat jij met jouw telefoon in bed lag, zijn gelijk alle prikkels weg. Dit voorkomt ook weer veel scrollen op social media. TIP; gebruik de “night shift modus” op jouw telefoon en blokkeer blauw licht een uur voor het slapen gaan.

2. Zet je eten alvast bij elkaar klaar, wat heb je allemaal nodig? Fruit kun je bijvoorbeeld al snijden en in een bakje doen in de koelkast. Weet je niet hoe je moet eten? Kijk HIER!
2.Heb je nog energie? Zit je hoofd nog vol? Vaak ga je dan eten of tv kijken, doe een avond wandeling van een half uur! Kijk HIER voor energie gevende momenten!

3. Doe een avond meditatie (DEZE app gebruik ik), dit zorgt er voor dat je alle prikkels van de dag kunt verwerken.
4. Doe wat stretch oefeningen om tot rust te komen, zie HIER een voorbeeld.
5. Schrijf alles op wat je morgen wilt gaan doen, en wat er in je hoofd zit, in een schriftje, plan ze gelijk in op prioriteit, zodat je jouw dag rustig kunt beginnen met overzicht. Plan niet te veel in voor op de dag. Plan ook gelijk jouw SPORT en RUST momenten in.

6. Schrijf minimaal 3 dingen op waar jij dankbaar voor bent, en VOEL het ook echt!
7. Poets je tanden, was je gezicht, douche als je dit wilt, en zorg er voor dat je kamer maximaal donker is en dat er geen afleidende geluiden zijn. Koop oordoppen en een slaap masker als je hier wel last van hebt.

8. Lees nog wat ontspannends bij kaarslicht. En wacht tot je rustig in slaap begint te vallen, leg je boek weg en geniet!

Voor boeken, kijk HIER.

Lukt het zelf niet?

Succes, en als je iemand wilt die jouw commitment controleert, plan dan HIER een afspraak met ons in.

MAAR ZO STRIKT LEVEN ZORGT TOCH VOOR WEINIG VRIJHEID?

Geeft het jou vrijheid om de hele avond in bed te scrollen op Insta? En te zien dat miep uit Biggekerke een nieuwe string heeft gekocht? Of geeft het jou voldoening om dingen daadwerkelijk af te tikken, overzicht te maken, goed voor jezelf te zorgen en progressie te maken in het leven? Mensen worden gelukkig van groei, niet van een hele avond niks doen voor de TV. Of wordt jij écht gelukkig van Netflixen? Ik niet, ik wordt gelukkig van kaders, zodat ik daarna kan doen waar ik zin in heb zonder zorgen dat ik nog een belangrijk stuk in moet leveren.

Kaders zorgen juist voor vrijheid omdat je meer tijd overhoud om te doen wat je echt wilt doen, in plaats van tijd te verspillen.

WANNEER DOE IK EEN AVOND ROUTINE EN HOE LANG MOET HIJ ZIJN?

Een avond routine doe je natuurlijk iedere avond (duh). Dit zorgt voor veel meer ritme in jouw leven zoals hierboven omschreven. Een avond routine hoeft niet lang te zijn, zolang je maar doet wat JIJ belangrijk vindt. Heb je minder tijd? Kort dingen dan in, lees geen kwartier, maar 5 minuten. Wandel geen half uur, maar 15 minuten. Probeer wel zo veel mogelijk ritme er in te houden zodat het nieuw aangepast gedrag wordt. En houd dit 3 maanden vol zodat je ook echt verandert. Ik ben ongeveer een uur bezig met mijn avond routine, ik start om 21:00 en slaap om 22:00, dit zorgt er voor dat ik er weer vroeg uit kan, en het levert mij een hele dag winst op de volgende dag omdat alles is voorbereid.

Wanneer start jij? Laat ons weten hoe het gaat!

LUKT HET NIET OM DIT ZELF TOE TE PASSEN?

Doe gelijk onze test op: CONTACT PAGINA