Conditie opbouwen met deze praktische tips

Conditie opbouwen met deze praktische tips

Je conditie opbouwen met deze praktische tips

Wil je je conditie opbouwen? Dat hoeft niet veel tijd te kosten! Als je fitter wilt worden kun je er natuurlijk voor kiezen om dat onder begeleiding te doen, zodat je zeker weet dat je het goed doet en je bovendien een stok achter de deur hebt. Met mijn team help ik (Romeo de Kraker, personal trainer in Goes) je graag om je doelen te bereiken. Niet alleen op het gebied van trainen, maar ook als het aankomt op voeding en gedrag. Plan snel een gratis intakegesprek in!

Toch zelf aan de slag met het verbeteren van je conditie? Onderstaand vind je verschillende tips.

Je conditie opbouwen

Ben je snel buiten adem, bijvoorbeeld als je moet rennen om de bus te halen of na een stuk wandelen? Dan kan het goed zijn om aan je conditie te werken, zodat je je gezonder en fitter voelt! Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom het goed is om aan je uithoudingsvermogen te werken.

Voordelen van een goede conditie

Welke voordelen brengt een goede conditie eigenlijk precies met zich mee? Allereerst verlaagt een goede conditie de kans op allerlei soorten ziekten, zoals hart- en vaatziekten. Je hart wordt namelijk sterker als je je conditie verbetert. Hierdoor kun je ook nog eens beter met stress omgaan. Bovendien zorgt een goede conditie ook voor een sterker immuunsysteem en zorgt het ervoor dat je lichaam sneller herstelt na inspanning. Allerlei redenen dus om vandaag nog te beginnen met het opbouwen van je conditie!

Begin klein

Wil je je conditie opbouwen, dan is het belangrijk dat je niet te hard van stapel loopt. Zorg ervoor dat je je conditie langzaam opbouwt. Hierdoor voorkom je niet alleen blessures en een te zware belasting voor je lichaam, maar zorg je er ook voor dat je het langer volhoudt en dat het bovendien leuk blijft.

Sport consistent

Bij het opbouwen van je conditie is het belangrijk dat je regelmatig beweegt. Kies bijvoorbeeld een aantal vaste dagen in de week waarop je gaat hardlopen of naar de sportschool gaat, zodat je niet per dag hoeft te kijken of je wel of niet zin hebt om te gaan. Als je een tijdje regelmatig bent gegaan en deze gewoonte in je systeem zit, zul je zien dat het steeds makkelijker (en leuker!) wordt om te gaan en je jezelf er niet eens meer zo toe hoeft te zetten.

Vergeet je voeding niet!

Een goed voedingspatroon is niet alleen belangrijk voor je algehele gezondheid; ook bij het verbeteren van je conditie is gezonde voeding essentieel. Zorg ervoor dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, zodat je genoeg energie hebt om te gaan sporten.

HIIT voor een betere conditie

Heb je al eens van HIIT gehoord? HIIT staat voor high intensity interval training. Dit is een erg populaire manier om je conditie mee op te bouwen; korte momenten van inspanning worden hierbij afgewisseld met een kort moment van rust. Als je niet van lange duurtrainingen (zoals hardlopen) houdt, is HIIT een uitkomst! Tijdens de korte rustmomenten kun je lekker even uitrusten, waardoor je op je eigen tempo werkt aan het opbouwen van je conditie.

 

Zou je graag een betere conditie willen maar vind je het lastig om hier een start in te maken? We helpen je graag op weg met onze personal training trajecten!