Een voedingsschema volgen; waarom zou je dat doen

Een voedingsschema volgen; waarom zou je dat doen

Een voedingsschema volgen, waarom zou je dat doen?

Een voedingsschema volgen kan een goede manier zijn om je doelen te behalen. Bij Innovate Personal Training helpen we je graag, of het nu gaat om voeding, gedrag of sport. Als je op zoek bent naar coaching en/of personal training in Goes ben je bij ons aan het juiste adres. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek wat de mogelijkheden zijn!

Veel mensen eten volgens een voedingsschema. Maar wat heb je er eigenlijk aan om een voedingsschema te volgen? Je leest het hieronder!

Wat is een voedingsschema precies?

Een voedingsschema is een overzicht van welke voedingsmiddelen je op welk moment moet eten. Je kunt een voedingsschema laten maken, maar ook zelf opstellen, mits je er een beetje verstand van hebt. Ieder persoon heeft andere wensen en doelen en daarnaast ook nog eens een ander lichaam, dus een voedingsschema dat voor de één werkt hoeft niet voor de ander ook te werken!

Waarom een voedingsschema?

Alles goed en wel, maar waarom zou je dat eigenlijk doen, een voedingsschema volgen? Nou, hier zijn meerdere redenen voor te bedenken! Zo hoef je met een voedingsschema zelf niet meer na te denken over wat (en hoeveel) je allemaal gaat eten. Alles staat netjes in een schema, je hoeft je er alleen nog maar aan te houden. Zo wordt afvallen of aankomen ineens al een stuk gemakkelijker.

Bovendien kun je op deze manier ook alvast gerechten voor de komende dagen bereiden en bijvoorbeeld invriezen. Je weet immers al wat je allemaal zult gaan eten.

Ook maakt een voedingsschema het makkelijker om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen op een dag, doordat je van tevoren goed nadenkt over de samenstelling van alle gerechten.

Het schema volhouden

Heb je eenmaal een voedingsschema gemaakt (of laten maken), dan is het natuurlijk van belang dat je dit nieuwe eetpatroon ook daadwerkelijk weet vol te houden. Een manier waarop je dit kunt doen, is door samen met iemand deze nieuwe challenge aan te gaan! Je deelt dan uiteraard niet hetzelfde schema en hebt misschien ook niet dezelfde doelen, maar toch kan het motiverend zijn om dit samen te doen en elkaar te steunen.

Daarnaast is het van belang dat het eten in je voedingsschema lekker is. Het gaat hierbij in veel gevallen niet om een strikt dieet, dus je mag best wat lekkers te snacken hebben tussendoor. Houd daar ook rekening mee bij het opstellen van het schema, of geef bij degene die het schema maakt aan wat je allemaal lekker vindt. Genieten is ook belangrijk! Zo houd je je nieuwe eetpatroon ook nog eens beter vol.

Wees realistisch

Als je net een paar dagen bezig bent en je afvraagt waarom je maar niet afvalt, is het goed om je verwachtingen bij te stellen. Je wilt je doel waarschijnlijk zo snel mogelijk behalen, maar gun het ook wat tijd. Kilo’s lichaamsvet kwijtraken binnen een paar dagen is niet realistisch en daarnaast ook niet gezond! Stel in plaats daarvan realistische, maar motiverende doelen op, zodat je weet waar je naartoe werkt.

Ook aan de slag met een nieuw voedingspatroon? Plan nu een vrijblijvende intake in en ontdek hoe we je kunnen helpen bij het bereiken van jouw doel!