Actief blijven tijdens de coronacrisis

Actief blijven tijdens de coronacrisis

Actief blijven tijdens de coronacrisis

Nu de sportscholen tijdens de coronacrisis lange tijd gesloten zijn geweest, is het voor veel mensen een hele uitdaging om actief te blijven. Je bent (als het goed is) vaker thuis en het kan verleidelijk zijn om iedere avond na het werk lekker op de bank neer te ploffen met een zak chips of een bak Ben & Jerry’s. Heerlijk natuurlijk, maar tegelijkertijd is deze grotendeels zittende levensstijl niet erg goed voor je lichaam! Om regelmatig te blijven bewegen tijdens corona vind je hier een aantal tips.

Begin klein

Ben je niet (meer) zo sportief, dan hoef je heus niet opeens iedere dag allerlei intensieve workouts te gaan doen. Het is daarentegen wel goed om verspreid over de dag voor voldoende beweging te zorgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ieder uur even op te staan van je stoel en een rondje door het huis te lopen.

Daarnaast is beweging in de buitenlucht ook erg belangrijk. Stel voor jezelf een stappendoel (bijvoorbeeld om te beginnen 6.000 stappen per dag – of 10.000 als je erg gemotiveerd bent) en probeer je eraan te houden.

Volg online sportlessen

Tegenwoordig zijn er online ontzettend veel verschillende leuke (live) sportlessen die je kunt volgen! Denk aan yoga, HIIT, billen workouts en danslessen; er zijn genoeg opties waar je uit kunt kiezen. Vaak is het enige dat je nodig hebt een fitnessmatje en afhankelijk van wat je gaat doen eventueel lichte gewichten en een weerstandsband.

Vind een sportmaatje

Kun je jezelf er maar moeilijk toe zetten om te gaan sporten? Het hebben van een sportmaatje maakt het vaak al een stuk makkelijker (en leuker!) om van die bank af te komen. Door samen te sporten motiveer je elkaar niet alleen, maar wordt het sporten ook nog eens gezelliger.

Maak een schema voor jezelf

Als je besluit op 3 willekeurige dagen per week te gaan sporten, kan het zo zijn dat je uiteindelijk alleen sport als je er zin in hebt (wat misschien niet zo vaak het geval is). Veel mensen hebben er baat bij om een aantal vaste dagen te kiezen waarop ze gaan sporten.

Doe je aan krachttraining? Dan kan het erg handig zijn om voor jezelf te bepalen op welke dag je welke spiergroep traint en eventueel ook welke oefeningen je allemaal gaat doen. Zo voelt de training wellicht al een stukje minder vrijblijvend, omdat je je dagen van tevoren plant.

Leer jezelf een nieuwe gewoonte aan

Wil je actief blijven tijdens corona? In het begin is het misschien even afzien. Je moet jezelf er echt toe zetten om te gaan bewegen en echt leuk vind je het niet. No worries! Het kost nu eenmaal tijd om jezelf nieuwe, gezonde gewoontes aan te leren.

Er bestaan allerlei handige apps die je hierbij kunnen helpen en waarin je je voortgang bij kunt houden, zoals Productive, Habitica en Streaks. Op een gegeven moment zul je merken dat je er niet eens meer bij hoeft na te denken en dat je misschien zelfs begint te genieten van je nieuwe, actievere levensstijl!