Tips om weer in shape te komen voor de zomer

Tips om weer in shape te komen voor de zomer

Tips om weer in shape te komen voor de zomer

Voel je je schuldig over al het voedsel dat je de afgelopen maanden hebt gegeten? Geen zorgen, je bent zeker niet de enige. De feestdagen en de winter kunnen een moeilijke tijd zijn om in shape te blijven, vooral als je je lekker hebt laten gaan als het aankomt op eten. Gelukkig is er nog genoeg tijd om weer in vorm te komen voordat de zomer aanbreekt! We geven je een aantal tips die je zullen helpen om weer in shape te komen en je weer op je best te voelen.

Tip 1: Begin klein

Begin met het aanbrengen van enkele simpele veranderingen in je dieet. Laat bewerkte voedingsmiddelen en suikerhoudende dranken staan, en probeer meer fruit en groenten te eten. Dit helpt je om weer op het juiste spoor te komen, zonder het gevoel te hebben dat je op een streng dieet bent.

Tip 2: Voeg langzaam beweging toe

Ga je weer starten met sporten na inactiviteit? Loop dan niet te hard van stapel. Begin met het toevoegen van enkele fysieke activiteiten aan je dagelijkse of wekelijkse routine. Dit kan bijvoorbeeld een wandeling of fietstocht van 20 minuten zijn, of een paar sets squats en lunges. Naarmate je je comfortabeler begint te voelen kun je geleidelijk meer intensiteit aan je workouts toevoegen, of frequenter gaan bewegen.

Tip 3 : Stel realistische doelen

Het is belangrijk om realistische doelen te stellen als het gaat om weer in shape komen. Verwacht niet dat je binnen een paar weken al het gewicht kwijtraakt dat je in de winter bent aangekomen. Probeer in plaats daarvan kleine veranderingen aan te brengen die je gemakkelijk kunt volhouden. Daar heb je op de langere termijn het meest aan!

Tip 4: Drink veel water

Veel water drinken is essentieel om gezond te blijven en je lichaam gehydrateerd te houden. Het zorgt er ook voor dat je minder snel dorst krijgt en daarnaast wordt je vetverbranding erdoor gestimuleerd. Probeer iedere dag genoeg water binnen te krijgen, vooral als je regelmatig sport.

Hoeveel liter water moet je dan drinken? Als gezonde volwassene heb je ongeveer 35 ml water per dag per kilogram lichaamsgewicht nodig. Weeg je bijvoorbeeld 60 kg, dan zul je dus rond de 2,1 liter water per dag moeten drinken.

Tip 5: Zoek een sportmaatje

Vind je het lastig om te beginnen met sporten, of lukt het je maar niet om gemotiveerd te blijven? Dan kan het goed zijn om iemand te zoeken die met je mee kan doen. Sport je met iemand samen, dan is dat al gauw veel leuker dan wanneer je alleen gaat. Bovendien heb je zo ook nog eens een stok achter de deur.

Tip 6: Zorg voor voldoende afwisseling

Probeer variatie aan te brengen in de activiteiten die je doet. Doe je iedere dag hetzelfde, dan verveelt dat waarschijnlijk al snel. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren om in beweging te komen! Je kunt bijvoorbeeld gaan hardlopen, fietsen, yoga gaan doen of krachttraining. Er is voor ieder iets wils. Door de afwisseling wordt in shape komen voor de zomer ook nog eens een stuk leuker.