Hoe verlies je snel buikvet?

Snel buikvet verliezen?

Hoe verlies je snel buikvet?

Snel buikvet verliezen? Dat doe je zo!

Wil jij graag afvallen of snel buikvet verliezen, (in spiermassa) aankomen, of op een gezonde manier op gewicht blijven? Mijn naam is Romeo de Kraker uit Goes. Ik ben personal trainer en samen met mijn team help ik jou graag bij het bereiken van je doelen, op het gebied van voeding, training maar zeker ook gedrag. Op naar een nieuwe, gezondere levensstijl!

innovate-personal-training-romeo

Snel buikvet verliezen?

Buikvet verliezen kan nogal een uitdaging zijn. Vet rond je middel is vaak erg hardnekkig en daardoor lastig kwijt te raken. Je zult dus hard moeten werken voor een strakke(re) buik.

Buikvet verbranden doe je echter niet door simpelweg je buikspieren te trainen, zoals vaak gedacht wordt. Was het maar zo’n feest! Plaatselijk vet verbranden is helaas niet mogelijk. In plaats daarvan zul je vet moeten verliezen over je gehele lichaam. Dit doe je door anders te gaan eten en leven. Hoe anders? Dat ga ik je nu vertellen.

Houd je calorieën bij om buikvet te verliezen

Ben jij je bewust van wat je allemaal eet op een dag? Als je kampt met overtollig buikvet, bestaat de kans dat je (veel) meer eet dan je zou moeten eten om gewicht te verliezen. Vaak gebeurt dit onbewust; als je niet oplet krijg je al snel teveel calorieën binnen! Om die reden is het goed om jezelf te confronteren met wat je werkelijk allemaal eet en drinkt op een dag. Dit kun je bijvoorbeeld bijhouden met een app, zoals MyFitnessPal.

Zorg voor voldoende beweging

Alhoewel het bij het verliezen van (buik)vet er vooral om gaat dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt, kan sporten je daar absoluut een handje bij helpen.

Belangrijk daarbij is dat je niet alleen maar aan cardio doet, maar dit bijvoorbeeld afwisselt met krachttraining. Door ook aan krachttraining te doen zul je niet alleen buikvet verbranden tijdens de training, maar ook in rust.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van jouw ideale gewicht, door middel van personal training en/of voedingsbegeleiding en coaching? Neem gerust contact met me op!

Vermijd deze voeding voor het verliezen van buikvet

Een voor de hand liggende manier om buikvet te verliezen, is door op je voeding te letten. Je hoeft niet op dieet te gaan (beter zelfs van niet), maar het schrappen van bepaalde voedingsmiddelen kan al een groot verschil maken.

Voor een strakke buik kun je het beste alcohol, suikerhoudende voedingsmiddelen (ook vruchtensap!) en transvetten vermijden. Ook doe je er goed aan om niet teveel koolhydraten te eten. Bewerkte koolhydraten kun je beter laten staan, zoals witte pasta, brood, witte rijst en ontbijtgranen.

Wat kun je het beste eten?

Om af te vallen is het allereerst goed om eiwitrijk te eten. Eiwitten zorgen ervoor dat je een verzadigd gevoel krijgt, waardoor je gedurende de dag minder eetlust zal hebben. Bovendien stimuleren eiwitten de stofwisseling. Hierdoor zul je sneller buikvet verbranden. Eiwitten vind je bijvoorbeeld in eieren, vlees en vis, noten, zaden en pitten, en peulvruchten.

Naast eiwitten is het ook van belang dat je voldoende (oplosbare!) vezels binnenkrijgt. Hierdoor krijg je sneller een vol gevoel. Bovendien kunnen vezels ook nog eens buikvet verminderen en de aanmaak van nieuw lichaamsvet voorkomen.

Reken af met stress

Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar zorg ervoor dat je zo min mogelijk stress ervaart. Bij stress komt het hormoon cortisol vrij, die het lichaam stimuleert om vet aan te maken. Probeer dus zoveel mogelijk te ontspannen, bijvoorbeeld door middel van yoga of meditatie.

Voldoende slaap is een must!

Om buikvet te verliezen dien je genoeg te slapen. Tijdens je slaap worden de honger- en verzadigingshormonen ghreline en leptine namelijk in balans gebracht.

Krijg je geregeld te weinig nachtrust? Dan zul je overdag eerder toegeven aan die heerlijke reep chocolade of bak ijs. Zorg dus voor een goede nachtrust; probeer iedere nacht 7 tot 8 uur te slapen om zo sneller buikvet te verliezen.