Gezond afvallen: hoe doe je dat?

Gezond afvallen ; hoe doe je dat?

Gezond afvallen: hoe doe je dat?

Gezond afvallen: hoe doe je dat?

Wil je graag gezond afvallen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste aan kunt pakken? Om op een gezonde manier af te vallen, zul je je levensstijl moeten aanpassen. Je kunt beter langzaam maar blijvend afvallen, dan dat je in korte tijd veel kilo’s verliest, zoals bij een crashdieet.

Waarom geen crashdieet?

Bij een crashdieet neem je zo min mogelijk calorieën tot je. Hierbij zie je vaak snel resultaat, maar op de langere termijn is zo’n dieet moeilijk vol te houden. Bovendien verlies je met een crashdieet niet alleen vetmassa, maar ook vocht en spiermassa. En dat wil je natuurlijk voorkomen! Ook ontstaat er al gauw een tekort aan belangrijke voedingsstoffen. Gelukkig kun je ook op een gezondere manier afvallen. Ik geef je graag een aantal tips.

Tip 1: ontbijt met eiwitten

Begin jij de dag met koolhydraten, zoals brood of cornflakes? Niet meer doen! In plaats van koolhydraten, kun je beter ontbijten met eiwitten.

Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel, waardoor je gedurende de dag niet zo vaak meer aan eten denkt en minder last zult hebben van vervelende eetbuien. Kom maar door met die proteïne pannenkoeken!

Hier vind je eiwitrijke recepten!

Tip 2: gezond afvallen door meer water te drinken

Wist je dat je sneller af kunt vallen door meer water te drinken? Water vermindert namelijk het hongergevoel. Door een halve liter water te drinken voor iedere maaltijd, eet je al gauw minder. Bovendien versnelt water drinken je stofwisseling, waardoor je meer calorieën verbrandt.

Tip 3: vermijd (verborgen) suikers

Een voor de hand liggende tip als het aankomt op gezond afvallen, is het vermijden van suikers. Als je de chocolade, slagroom, koekjes en appeltaart laat staan, vliegen de kilo’s er moeiteloos af. Toch? Nou, dat kan mooi tegenvallen!

In veel producten zitten verborgen suikers. Zo bevat vruchtensap vaak evenveel suiker als frisdrank. Ook brood, dressings, light zuivelproducten, vitaminewater, soepen, crackers, groente uit blik en ontbijtgranen zitten vaak bomvol suiker.

Tip 4: afvallen met vezelrijke voeding

Vezels zijn niet alleen gezond: ze helpen je ook bij het verliezen van gewicht. Vezelrijk voedsel zorgt ervoor dat je langer verzadigd blijft, waardoor je minder trek krijgt in ongezonde tussendoortjes. Ook vertraagt vezelrijke voeding de opname van suikers. Hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en maakt je lichaam minder insuline aan, waardoor je minder snel (buik)vet op zult slaan.

Om op een gezonde manier af te vallen, doe je er dus goed aan om vezelrijk te eten. Vezels vind je onder andere in groente, fruit, volkoren graanproducten, noten, peulvruchten en aardappelen.

Tip 5: effectief afvallen door te sporten

Gezond afvallen is prima mogelijk zonder daarbij ook aan intensieve lichaamsbeweging te doen. Wanneer je wilt afvallen is het namelijk noodzakelijk om een calorietekort te creëren. Hiervoor dien je minder calorieën binnen te krijgen dan je dagelijks verbruikt.

Toch kan sporten absoluut helpen bij het afvallen. Lichamelijke beweging stimuleert de vetverbranding en door je spiermassa te vergroten (bijvoorbeeld door middel van krachttraining) zorg je ervoor dat je zelfs in rusttoestand meer calorieën verbrandt. Krachttraining is dus een ideale, duurzame manier om gewicht te verliezen. Combineer dit met wat cardio en gezonde voeding en bereid je voor op verbluffende resultaten!

Toch niet zelf aan de slag?