5 veelvoorkomende fitness fabels

5 veelvoorkomende fitness fabels

5 veelvoorkomende fitness fabels

Er zijn ontzettend veel fitness fabels in de omloop. Vraag je je af of je wel op de juiste manier bezig bent met het werken aan je fitnessdoelen? Dan kan het goed zijn om onder begeleiding te gaan sporten. Als je op zoek bent naar een personal trainer in Zeeland, dan ben je bij ons aan het juiste adres. Ik, Romeo de Kraker, help je samen met mijn team graag op het gebied van sport, voeding en gedrag. Plan gauw een vrijblijvend intakegesprek in!

Hieronder vind je een aantal veelvoorkomende fitness fabels.

1. Cardio is dé oplossing tegen buikvet

Wanneer je buikvet wilt verliezen is het goed om wat cardio aan je schema toe te voegen, zodat je extra calorieën verbrandt. Toch zijn cardiotrainingen niet dé manier om vet kwijt te raken. Het gaat er bij het afvallen om dat je meer calorieën verbruikt dan je binnenkrijgt, dus als je tegelijkertijd veel eet gaat cardio je niet van je buikvet afhelpen. Zie cardiotrainingen in plaats daarvan als een extraatje en focus je bij het afvallen vooral op het aanpassen van je eetpatroon!

2. Als vrouw word je door krachttraining al snel te breed

Vaak zijn vrouwen terughoudend als het aankomt op krachttraining. Ze zijn bang dat ze er enorm gespierd door worden, waardoor ze hun vrouwelijke vormen verliezen en een mannelijk lichaam krijgen. Niets is echter minder waar! Een vrouwenlichaam maakt niet genoeg testosteron aan om zo gespierd te worden als een man. Bovendien ben je er zelf bij; je kunt het dus op ieder moment rustiger aan gaan doen als je merkt dat je te gespierd wordt.

3. Om buikvet te verliezen moet je buikspieroefeningen doen

Je kunt helaas niet plaatselijk vet verbranden. Wil je dus van de vetrolletjes op je buik af, dan doe je dit niet door buikspieroefeningen te doen. Deze zorgen er alleen voor dat je buik wat strakker wordt, maar niet dat je ook daadwerkelijk buikvet verliest. Hiervoor zul je een calorietekort moeten creëren, door minder calorieën binnen te krijgen dan je verbruikt.

4. Geen spierpijn? Dan heb je niet hard genoeg gesport

Spierpijn ontstaat door scheurtjes in de spieren. Dit hoeft echter niet altijd pijn te doen. Wanneer je vaak traint, treedt er gewenning op in je lichaam, waardoor je minder last zult hebben van spierpijn. Spierpijn is dan ook niet altijd een goede indicatie voor spiergroei.

5. Om vooruitgang te boeken moet je iedere dag trainen

Wil je progressie zien, dan zul je regelmatig moeten sporten. Toch is het niet goed om jezelf iedere dag in het zweet te werken. Je lichaam is zo namelijk veel vatbaarder voor blessures en bovendien hebben je spieren tussendoor voldoende rust nodig om optimaal te kunnen herstellen en groeien. Zorg dat er minimaal 48 uur tussen het trainen van dezelfde spiergroepen zit. Je zou natuurlijk wel krachttraining kunnen afwisselen met cardiotrainingen, als je maar niet dezelfde spiergroepen twee dagen achter elkaar belast!

Tip: wil jij hulp bij het bereiken van jouw fitnessdoelen of heb je een vraag? Neem contact met ons op en ontvang binnen 24 uur een reactie!