Het belang van een goede ochtendroutine in tijden van crisis!

ochtend routine personal trainer

Het belang van een goede ochtendroutine in tijden van crisis!

Het belang van een goede ochtend routine in tijden van crisis!

Wat is een ochtend routine? Waar om is het zo belangrijk? Wat kun je allemaal toevoegen?

Romeo de Kraker (eigenaar van Innovate Personal Training) zal jullie wekelijks meenemen in wat hij doet om fit te blijven tijdens quarantaine, hoe hij zichzelf ontwikkelt, en deze periode gebruikt als een kans om zichzelf te verbeteren! Deze reeks zal gaan over persoonlijke ontwikkeling, training en beweging(alledaags), voeding en recepten, slapen, meditatie en yoga, en ochtendroutines!

Wat is een ochtend routine?

Sinds ik gestart ben met het volgen van een ochtendroutine, is er zó veel veranderd in mijn leven. Daarvoor ging ik altijd uit bed, poetste mijn tanden, en ging gelijk aan het werk. Gehaast ontbijten, gehaast in de auto, en een ochtend vol stress. En dit ging zo de hele dag lekker door. Een ochtendroutine is een vast ritme voor jouw ochtend, waar je een aantal handelingen doet om jouw dag goed op te starten. Dit kan per persoon verschillen, omdat iedere persoon andere dingen fijn vindt om te doen, en de focus op bepaalde dingen wil hebben. Doordat je in de ochtend een vast ritme hebt, loopt de rest van de dag ook beter en heb je meer voldoening en krijg je meer gedaan.

Het belang van een routine, vooral in tijden van crisis.

Zoals ik in de vorige alinea al aangaf, stond ik altijd op, en begon ik mijn dag altijd al met stress. Ik kreeg weinig gedaan, vliegde van hot naar her, en vergat allemaal spullen. Soms kwam ik ook nog met de tandpasta op mijn gezicht aan op het werk. Niet zo aantrekkelijk! Het belang van een ochtendroutine zit hem erin dat jij alles in de ochtend doet wat voor jou belangrijk is, zodat je de rest van de dag voorbereid bent en de belangrijkste dingen al hebt gedaan.

Als jij in de ochtend jouw eten al hebt voorbereid, je hebt al gesport, je hebt wat oefeningen gedaan of belangrijke kennis tot je genomen, kun je veel relaxter de dag doorgaan. Ook heb je geen excuses meer dat bepaalde dingen niet zijn gelukt door drukte, of dat het niet uitkwam. En je hebt een geplande dag in plaats van dat je je laat meeslepen in de waan van de dag.

“Als jij jouw dag niet voorbereid, doet een ander dat voor je.”

Hoe voer je een ochtend routine uit?

Er zitten geen verplichtingen aan een ochtend routine, maar ik ben van mening dat er wel een bepaalde basis moet zijn om vanuit te starten. Wat ik persoonlijk zelf altijd doe is het volgende, maak hier jouw eigen samengestelde routine van, niks moet!

Ochtendroutine personal trainer

    1. Drink een goed glas water, zodat jij jouw vochtbalans die je bent verloren in de nacht weer bijvult.
    2. Maak een dag planning, kijk wat de belangrijkste dingen zijn op jouw dag en plan die op prioriteit in, wanneer moet je wat doen? Kijk nog NIET op jouw telefoon, dit leidt af. Wat is jouw belangrijkste taak van de dag? Dit ga je GELIJK na jouw ochtend routine afmaken, ZONDER telefoon en zonder afleiding, als deze af is, kan de rest van je dag beginnen.
    3. Plan 1 ontspannend moment op de dag in, lees HIER meer over hoe ik dat doe.
    4. Plan 1 moment in dat jij BEWUST verbinding maakt met een ander, dit kan een kop koffie zijn met je moeder of een video belletje met je Opa!
    5. Maak DUIDELIJKE kaders! Wanneer heb je aandacht voor je kleine? Wanneer gaat je telefoon uit? Wanneer stop je met werken op je laptop?
    6. Kom in BEWEGING! Ga een half uur wandelen in de natuur, zonder afleiding. Of doe een thuis training, zie HIER.
    7. Plan jouw training in op de dag, en dit is een afspraak met jezelf dus die zeg je niet af, of plan een afspraak bij ons in 😉
    8. Lees vak inhoudelijke kennis, of iets waar je van leert. Voor boeken die ik lees, kijk HIER. (kwartierje)
    9. Doe een ochtend meditatie, mijn voorkeur gaat uit naar de app Meditation Moments (LINK), hierdoor start jij jouw dag rustig en spring je niet gelijk op een sneltrein. Voor de voordelen van meditatie verwijs ik je graag naar DEZE video.
    10. Waar ben jij dankbaar voor vandaag? Schrijf 3 dingen op waar jij dankbaar voor bent, en voel het ook echt, er is geen reden dat jij je niet goed kunt voelen als je dankbaar bent. Je kunt je niet slecht en dankbaar tegelijk voelen.
    11. Schrijf jouw intentie voor de dag op, wil je vandaag creatief zijn? Schrijf dat dan op. Wil je rust en helderheid? Schrijf dat op. Mensen die hun intentie in de ochtend uitzetten gaan veel gerichter door de dag.


12. Doe wat yoga oefeningen om los te komen na een nacht 8 uur achter elkaar liggen, ik heb mijn routine opgenomen voor je;

13. Ga niet onbewust op social media lopen scrollen, maar begin je dag succesvol, ga gelijk werken aan jouw eerste taak van de dag!

Ochtendroutine personal trainer Goes

Succes, en als je iemand wilt die jouw commitment controleert, plan dan HIER een afspraak met ons in.

Maar zo strikt leven zorgt toch voor weinig vrijheid?

Geeft het jou vrijheid om de hele ochtend te scrollen op Insta? En te zien dat miep uit Biggekerke een nieuwe string heeft gekocht? Of geeft het jou voldoening om dingen daadwerkelijk af te tikken, goed voor jezelf te zorgen en progressie te maken in het leven? Mensen worden gelukkig van groei, niet van een hele ochtend niks doen voor de TV. Of wordt jij écht gelukkig van Netflixen? Ik niet, ik wordt gelukkig van kaders, zodat ik daarna kan doen waar ik zin in heb zonder zorgen dat ik nog een belangrijk stuk in moet leveren.

Kaders zorgen juist voor vrijheid omdat je meer tijd overhoud om te doen wat je echt wilt doen.

Wanneer doe ik een ochtendroutine en hoe lang moet hij zijn?

Een ochtend routine doe je natuurlijk iedere ochtend (duh). Dit zorgt voor veel meer ritme in jouw leven zoals hierboven omschreven. Een ochtendroutine hoeft niet lang te zijn, zolang je maar doet wat JIJ belangrijk vindt. Heb je minder tijd? Kort dingen dan in, lees geen kwartier, maar 5 minuten. Wandel geen half uur, maar 15 minuten. Probeer wel zo veel mogelijk ritme er in te houden zodat het nieuw aangepast gedrag wordt. En houd dit 3 maanden vol zodat je ook echt verandert. Ik ben ongeveer een uur bezig met mijn ochtend routine, en het levert mij een hele dag winst op de rest van mijn dag.

Wanneer start jij?

Lukt het niet om dit zelf toe te passen?

Doe gelijk onze test op: CONTACT PAGINA